5 Amalan Sunnah Di Pagi Hari Penambah Pahala Yang Boleh Kita Amalkan

Mulakan pagi anda dengan amalan ini.

Pagi hari merupakan waktu yang sangat tepat untuk memperoleh banyak amalan dalam kehidupan. Sebenarnya banyak perkara yang berkaitan dengan amalan sunnah di pagi hari ini. Kita harus bersyukur kepada Allah SWT atas segala nikmat yang telah diberikan olehNYa.

Waktu pagi juga merupakan saat yang tepat untuk memperoleh banyak kemuliaan daripada Allah SWT. Jangan lupakan perkara yang baik dalam menjalani kehidupan ini agar kehidupan kita menjadi lebih bermakna lagi.

Beberapa Amalan Sunnah Di Pagi Hari

Dengan melakukan amalan sunnah di pagi hari, hidup akan menjadi lebih aman dan tenteram. Berikut beberapa amalan di pagi hari yang boleh kita amalkan.

1. Membaca doa bangun tidur

Dengan membaca doa setelah bangun tidur maka kita akan lebih menghargai kehidupan dalam dunia ini. Sesungguhnya Allah SWT akan selalu membantu umatnya yang menjalankan amalan-amalan baik dengan rutin.

Berikut doanya:

Maksudnya: “Segala puji bagi Allah SWT yang telah menghidupkan kami setelah Dia mewafatkan kami, dan kepadaNya kami dibangkitkan.”(HR.Al-Bukhari)

2. Mengusap wajah

Mengusapkan tangan di bahagian wajah. Hal ini tentu sangat baik untuk dilakukan kerana ia menggambarkan kebersiha, di mana setelah tertidur maka manusia akan menjalani kehidupan kembali. Oleh kerana itu, alangkah baiknya untuk lebih memaknai hidup dengan bersyukur kepada Allah SWT dengan cara membaca doa dan mengusapkan tangan ke bahagian wajah.

3. Menggosok gigi di pagi hari

Menggosok gigi lebih dikenali dengan bersugi untuk membersihkan kotoran di bahagian mulut. Islam sememangnya sangat menitikberatkan soal kebersihanan. Dengan menggosok gigi maka kesihatan akan lebih baik selain dapat menghindari daripada penyakit. Oleh kerana itu, langkah yang terbaik ialah dengan menggosok gigi di pagi hari.

4. Melakukan instintsar (memasukkan air dalam hidung)

Instintsar ialah menyedut air melalui hidung dan kemudian mengeluarkannya kembali. Kesucian dalam diri seseorang tentu sangat penting untuk menunjang kesihatannya. Umat manusia tentu harus menjalankan amalan-amalan yang baik dalam kehidupan ini. Instinstar sendiri merupakan salah satu langkah wuduk yang dilakukan setelah berkumur-kumur.

Rasulullah SAW bersabda:

“Apabila seorang di antara dari kalian bangun tidur, maka alangkah baiknya untuk beristinstsar tiga kali. Kerana sesungguhnya syaitan bermalam di hujung rongga hidung”(Muttafaq’allaih)

5. Berdoa dan berzikir

Pagi hari merupakan waktu yang paling baik untuk mendapatkan kemuliaan dari Allah SWT. Salah satu cara untuk memperbaiki kualiti diri ialah dengan berdoa dan berzikir pada pagi hari. Bagi mereka yang berdoa pagi hari tentu akan mendapatkan keistimewaan dalam menjalani kehidupan. Mereka akan selalu diberikan kelancaran dalam rezekinya serta dimudahkan akan urusannya oleh Allah SWT. Sesuatu yang baik akan menghasilkan hasil yang baik pula.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Kashoorga

Facebook Comments