Buat Siap-siap 6 Pes Ni, Confirm Nak Masak Apa Pun Sekejap Siap!

Masa memasak sebenarnya boleh dilakukan lebih pantas jika ramuannya atau pes tersedia ada.

Nak masak apa pun, kita hanya perlu sudukan pes tersebut dan terus boleh dimasak tanpa perlu lagi menyediakan bahan-bahan seperti bawang, cili dan sebagainya.

Jadi ketahui resipi menyediakan 6 pes berbeza untuk kegunaan harian yang dikongsikan oleh Rarra Sakura ini.

Hari minggu ni buat stok pes sambal banyak-banyak, pastu simpan dalam freezer. Sangat serbaguna.

Buat sendiri memang tahan lama yang penting takde pengawet. Bila nak guna, terus amik je. Memang menjimatkan masa terutama pada yang bekerja ataupun surirumah.

Ni antara pes yang selalu saya buat. Boleh gak kalau nak tambah pes yang lain macam pes kurma ataupun kari.

1. Pes Sambal Ijo (ala Padang)
2. Pes Tom Yam
3. Pes Masak Kicap Berempah
4. Pes Asam Pedas
5. Pes Cili Padi
6. Pes Sambal Ikan/Ayam/Daging/Seafood/

1. Pes Sambal Ijo (ala Padang)

20 biji cabai hijau besar *

10 biji cili api hijau *

10 ulas bwg merah *

8 ulas bwg putih *

5 biji tomato hijau (yg muda) *

1 kiub bilis

3 helai daun limau purut

Bahan bertanda * rebus sampai lembik sikit, pastu lenyek dengan lesung batu ataupun blend kasar. Panaskan minyak, tumis semua bahan sampai pecah minyak, masukkan kiub bilis, perasakan dengan garam dan gula dan masukkan daun limau purut tadi.Masak biar jadi pekat atau kering, bila dah sejuk, masukkan dalam tupperware yang kedap udara, pastu leh simpan dalam freezer. Nak guna, pakai sudu yang kering ok.

2. Pes Tom Yam

20 biji cili kering (rebus pastu goreng gareng ngan minyak)*

15 ulas bwg putih *

10 ulas bwg merah *

10 batang serai *

8 helai daun limau purut *

2 inci lengkuas *

2 inci halia *

3 sudu besar udang kering *

1/4 gula melaka (dari sekeping)

3 cm belacan yg dibakar *

Air asam jawa

3 sudu besar sos ikan (amik yang gambar ikan bawal)

Air, minyak, garam

Kisar semua bahan bertanda * dengan sedikit air atau minyak goreng cili tadi. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan sampai pekat. Masukkan air asam jawa, sos ikan, gula melaka dan garam. Masak betul-betul pecah minyak dan pekat.Masak biar jadi pekat atau kering, bila dah sejuk, masukkan dalam tupperware yang kedap udara, pastu boleh simpan dalam freezer. Nak guna, pakai sudu yang kering ok.

3. Pes Masak Kicap Berempah

20 biji cili kering(goreng dengan minyak sampai garing) *

10 ulas bawang merah *

8 ulas bawang putih *

2 inci halia *

2 sudu besar jintan manis ※

2 sudu besar jintan kasar ※

1 sudu besar lada hitam biji ※

1 sudu besar ketumbar biji ※

Bahan bertanda ※ kena goreng tanpa minyak

Air asam jawa

Minyak, garam, gula, kiub bilis

4 sudu besar Sos cili, sos tiram, kicap manis, kicap masin

Kisar bahan bertanda * dan bahan bertanda ※ guna minyak cili goreng tadi sampai lumat. Tumis dengan minyak sampai garing dan pecah minyak. Perasakan dengan sos-sos tadi. Jangan lupa bubuh garam, gula dan kiub bilis sebiji.Masak biar jadi pekat atau kering, bila sudah sejuk, masukkan dalam tupperware yang kedap udara, pastu boleh simpan dalam freezer. Nak guna, pakai sudu yang kering ok.

4. Pes Asam Pedas

20 biji cili kering (rebus dulu) *

10 biji cili merah (rebus dulu) *

5 biji cili padi (rebus dulu) *

15 ulas bwg merah *

10 ulas bwg putih *

2 inci lengkuas *

2 inci halia *

2 inci belacan bakar *

1 sudu besar biji ketumbar **

1 sudu besar jintan manis **

Bahan bertanda ** tu tak nak masuk pun tak apa.

Air asam jawa, gula n garam

Kisar bahan bertanda * dan ** sampai sebati. Panaskan minyak dan tumis sampai garing dan pecah minyak. Perasakan ngan garam, air asam jawa dan gula.Masak biar jadi pekat atau kering, bila dah sejuk, masukkan dalam tupperware yang kedap udara, selepas itu boleh simpan dalam freezer. Nak guna, pakai sudu yang kering ok.

5. Pes Cili Padi

20 biji cili padi merah (rebus)

20 biji cili merah besar (rebus)

2 inci kunyit hidup

Garam

Kisar semua bahan dengan sedikit air. Pastikan guna air panas atau suam.Lagi bagus kalau kisar kering.Selepas itu terus simpan dalam tupperware kedap udara, bubuh dalam freezer. Pes ni sesuai lau nak masak gulai yang tak gunakan bawang.

6. Pes Sambal Serbaguna Ikan/Ayam/Seafood

20 biji cili kering (rebus) *

20 biji cili merah (rebus) *

4 biji tomato *

15 ulas bawang merah *

10 ulas bawang putih *

2 inci halia *

1/4 gula melaka (daripada sekeping)

4 sb sos cili dan sos tiram

1 biji kiub bilis, leh gak ganti 3 sudu besar udang kering*

Garam

Minyak

Kisar semua bahan guna sedikit air. Kalau dapat kisar kering lagi bagus. Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar sampai pecah minyak dan garing. Masukkan gula melaka, kiub bilis, air asam jawa dan sos. Perasakan dengan garam.Masak biar jadi pekat atau kering, bila sudah sejuk, masukkan dalam tupperware yang kedap udara, pastu boleh simpan dalam freezer. Nak guna, pakai sudu yang kering ok.

Ekstra tip: 

1. Masak guna api yang perlahan ye
2. Guna air masak/air panas/air suam
3. Sudah betul-betul sejuk baru masuk freezer
4.Guna peralatan yang kering untuk proses
menyimpan
5. Seeloknya penggunaan lebih kurang sebulan kalau guna suhu sejuk biasa, kalau sejuk beku confirm lagi tahan. Tapi sapa rajin masak, confirm tak tahan sebulan.

Selamat Mencuba

Sumber : Rarra Sakura via MAHN

Facebook Comments